KIA 2020-2023
Versie januari 2020Eerdere versiesGa naar CLICKNL
  • Voorwoord
  • Samenvatting
  • Inleiding
  • Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde
    • 1. Innovatieve en inclusieve samenleving
    • 2. Mens, maatschappij en betekenisgeving
      • 2.1 Meerwaarde door ontwerpen: kenmerkende aanpak
      • 2.2 Valorisatie en marktcreatie
    • 3. Karakter en kennisbasis van de creatieve industrie
      • 3.1 Disciplines in de creatieve industrie
      • 3.2 Key Enabling Methodologies
      • 3.3 Kennisdomeinen
      • 3.4 Onderzoek in de creatieve industrie
  • Deel 2 - De creatieve industrie en missies
    • 4. Aanpakken van maatschappelijke uitdagingen
      • 4.1 Methoden voor de aanpak van maatschappelijke uitdagingen
        • 4.1.1 Acht KEM-categorieën
      • 4.2 Vier missiethema’s
        • 4.2.1 Energietransitie en duurzaamheid
        • 4.2.2 Landbouw, water en voedsel
        • 4.2.3 Gezondheid en zorg
        • 4.2.4 Veiligheid
      • 4.3 Maatschappelijk Verdienvermogen
    • 5. Kennisontwikkeling voor langetermijnoplossingen
  • DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
    • 6. Aanleiding voor behoefte aan kennisontwikkeling
      • 6.1 Drie roadmaps
      • 6.2 Totstandkoming van de roadmaps
    • 7. Roadmap Design for Change
      • 7.1 Inleiding
      • 7.2 Uitdaging
      • 7.3 Probleemgebieden Design for Change
        • 7.3.1 Enabling Transitions
          • 7.3.1.1 Systemisch denken en doen
          • 7.3.1.2 Communicatie en draagvlak
          • 7.3.1.3 Monitoring en terugkoppeling
          • 7.3.1.4 Reducing Resistance
          • 7.3.1.5 Iteratieve verandering / permanent beta
        • 7.3.2 Enabling Behavioural Change
          • 7.3.2.1 Gedragsverandering van de mens
          • 7.3.2.2 Modelleren om systeemgedrag te voorspellen
          • 7.3.2.3 Interdisciplinaire samenwerkingen en procesmanagement
        • 7.3.3 Enabling Adaptation
          • 7.3.3.1 Slimme mens – slimme systeemrelaties
          • 7.3.3.2 Systeem-feedback
          • 7.3.3.3 Instrumentatie
          • 7.3.3.4 Ontwerpen van adaptieve systemen
        • 7.4 Referenties
    • 8. Roadmap The Humane Touch
      • 8.1 Inleiding
      • 8.2 Uitdaging
      • 8.3 Probleemgebieden The Humane Touch
        • 8.3.1 De grens van de mens
        • 8.3.2 De data-mens
        • 8.3.3 De betekenisgevende mens
        • 8.3.4 De daadkrachtige mens
    • 9. Roadmap Value Creation
      • 9.1 Inleiding
      • 9.2 Uitdaging
        • 9.2.1 Microniveau
        • 9.2.2 Mesoniveau
        • 9.2.3 Macroniveau
      • 9.3 Probleemgebieden Value Creation
        • 9.3.1 Nieuwe ontwerpcompetenties
          • 9.3.1.1 Nieuwe ontwerpcompetenties op microniveau
          • 9.3.1.2 Nieuwe ontwerpcompetenties op mesoniveau
          • 9.3.1.3 Nieuwe ontwerpcompetenties op macroniveau
        • 9.3.2 Businessmodellen
          • 9.3.2.1 Businessmodellen op microniveau
          • 9.3.2.2 Businessmodellen op mesoniveau
          • 9.3.2.3 Businessmodellen op macroniveau
        • 9.3.3 Evidence-based impact
          • 9.3.3.1 Evidence-based impact op microniveau
          • 9.3.3.2 Evidence-based impact op mesoniveau
          • 9.3.3.3 Evidence-based impact op macroniveau
        • 9.3.4 Art and Exploration
  • Deel 4 - Cases
    • 10. Cases
  • Notities
    • Colofon
    • Release notes
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

Export as PDF
  1. DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
  2. 9. Roadmap Value Creation
  3. 9.3 Probleemgebieden Value Creation
  4. 9.3.3 Evidence-based impact

9.3.3.2 Evidence-based impact op mesoniveau

Op mesoniveau geldt de vraag wat de impact van de creatieve industrie is of kan zijn in regionale clusters, voor groei en innovatie, maar ook voor de levenskwaliteit en participatiegraad in steden. En meer algemeen, wat culturele rijkdom bijdraagt aan sociale en economische waarde in urbane omgevingen. Over dit thema is een groot aantal impactstudies verschenen waarin de causale relatie tussen bijvoorbeeld de aanwezigheid van (onderdelen van de) creatieve industrie en creatieve professionals aan de ene kant en economische ontwikkeling of de mate van innovatie in een regio aan de andere kant, wordt onderzocht.

Een belangrijke vraag is verder of en op welke wijze de aanwezigheid van (segmenten van) de creatieve industrie in ecosystemen, sectoren of waardeketens zorgt voor een betere prestatie binnen het betreffende systeem. Die kan op verschillende factoren gestoeld zijn. Ecosystemen of sectoren die gestoeld zijn op levensstijl en beleving kennen een belangrijke rol voor allerlei disciplines. Bijvoorbeeld voor mode, media en entertainment. Echter ook voor andere domeinen neemt het belang van creatieve inbreng toe, in het bijzonder waar de kracht van ontwerp moet bijdragen aan maatschappelijke transformaties. Bijvoorbeeld verduurzaming van landbouw en voedselproductie of het ontwerpen van cybersecurity- en privacy-toepassingen waar ethische principes een plaats moeten krijgen in een door techneuten gedefinieerde context. Behalve op basis van creatieve input kan de invloed van de creatieve industrie ook vorm krijgen door effectieve kennis spillovers, door het delen van de rol en betekenis van ontwerp in ecosystemen.

Onderzoeksvragen bij evidence-based impact op mesoniveau

  1. Op welke wijze kan de impact en de effectiviteit van (onderdelen van) de creatieve industrie voor specifieke (beleids)doelen binnen regio’s, sectoren en ecosystemen worden aangetoond? Welke verfijningen zijn mogelijk in de bestaande, gehanteerde methoden van impactmeting die eerder uitgaan van co-presentie en co-evolutie dan van causaliteit?

  2. Wat is de bijdrage van (onderdelen van) de creatieve industrie aan innovatie, economische groei en concurrentiekracht van regio’s of sectoren en bedrijfstakken (bijvoorbeeld de landbouw of de gezondheidszorg)? Wat is de bijdrage aan maatschappelijke inclusie en participatie in steden? Wat is haar betekenis voor de realisatie van duurzame regio’s? Hoe kunnen deze bijdragen worden onderzocht en aangetoond?

  3. Wat is de betekenis van kennis-spillovers van creatieve professionals en bedrijven met de brede economie en samenleving? Op welke manier vinden de op de KEM’s gebaseerde manieren van werken breed ingang? Welke rol speelt co-creatie en wat is de betekenis van personele mobiliteit van de creatieve industrie naar andere segmenten van de economie en vice versa? Hoe kunnen deze vormen van impact worden onderzocht en aangetoond?

Previous9.3.3.1 Evidence-based impact op microniveauNext9.3.3.3 Evidence-based impact op macroniveau

Last updated 5 years ago

Was this helpful?