KIA 2020-2023
Versie januari 2020Eerdere versiesGa naar CLICKNL
  • Voorwoord
  • Samenvatting
  • Inleiding
  • Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde
    • 1. Innovatieve en inclusieve samenleving
    • 2. Mens, maatschappij en betekenisgeving
      • 2.1 Meerwaarde door ontwerpen: kenmerkende aanpak
      • 2.2 Valorisatie en marktcreatie
    • 3. Karakter en kennisbasis van de creatieve industrie
      • 3.1 Disciplines in de creatieve industrie
      • 3.2 Key Enabling Methodologies
      • 3.3 Kennisdomeinen
      • 3.4 Onderzoek in de creatieve industrie
  • Deel 2 - De creatieve industrie en missies
    • 4. Aanpakken van maatschappelijke uitdagingen
      • 4.1 Methoden voor de aanpak van maatschappelijke uitdagingen
        • 4.1.1 Acht KEM-categorieën
      • 4.2 Vier missiethema’s
        • 4.2.1 Energietransitie en duurzaamheid
        • 4.2.2 Landbouw, water en voedsel
        • 4.2.3 Gezondheid en zorg
        • 4.2.4 Veiligheid
      • 4.3 Maatschappelijk Verdienvermogen
    • 5. Kennisontwikkeling voor langetermijnoplossingen
  • DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
    • 6. Aanleiding voor behoefte aan kennisontwikkeling
      • 6.1 Drie roadmaps
      • 6.2 Totstandkoming van de roadmaps
    • 7. Roadmap Design for Change
      • 7.1 Inleiding
      • 7.2 Uitdaging
      • 7.3 Probleemgebieden Design for Change
        • 7.3.1 Enabling Transitions
          • 7.3.1.1 Systemisch denken en doen
          • 7.3.1.2 Communicatie en draagvlak
          • 7.3.1.3 Monitoring en terugkoppeling
          • 7.3.1.4 Reducing Resistance
          • 7.3.1.5 Iteratieve verandering / permanent beta
        • 7.3.2 Enabling Behavioural Change
          • 7.3.2.1 Gedragsverandering van de mens
          • 7.3.2.2 Modelleren om systeemgedrag te voorspellen
          • 7.3.2.3 Interdisciplinaire samenwerkingen en procesmanagement
        • 7.3.3 Enabling Adaptation
          • 7.3.3.1 Slimme mens – slimme systeemrelaties
          • 7.3.3.2 Systeem-feedback
          • 7.3.3.3 Instrumentatie
          • 7.3.3.4 Ontwerpen van adaptieve systemen
        • 7.4 Referenties
    • 8. Roadmap The Humane Touch
      • 8.1 Inleiding
      • 8.2 Uitdaging
      • 8.3 Probleemgebieden The Humane Touch
        • 8.3.1 De grens van de mens
        • 8.3.2 De data-mens
        • 8.3.3 De betekenisgevende mens
        • 8.3.4 De daadkrachtige mens
    • 9. Roadmap Value Creation
      • 9.1 Inleiding
      • 9.2 Uitdaging
        • 9.2.1 Microniveau
        • 9.2.2 Mesoniveau
        • 9.2.3 Macroniveau
      • 9.3 Probleemgebieden Value Creation
        • 9.3.1 Nieuwe ontwerpcompetenties
          • 9.3.1.1 Nieuwe ontwerpcompetenties op microniveau
          • 9.3.1.2 Nieuwe ontwerpcompetenties op mesoniveau
          • 9.3.1.3 Nieuwe ontwerpcompetenties op macroniveau
        • 9.3.2 Businessmodellen
          • 9.3.2.1 Businessmodellen op microniveau
          • 9.3.2.2 Businessmodellen op mesoniveau
          • 9.3.2.3 Businessmodellen op macroniveau
        • 9.3.3 Evidence-based impact
          • 9.3.3.1 Evidence-based impact op microniveau
          • 9.3.3.2 Evidence-based impact op mesoniveau
          • 9.3.3.3 Evidence-based impact op macroniveau
        • 9.3.4 Art and Exploration
  • Deel 4 - Cases
    • 10. Cases
  • Notities
    • Colofon
    • Release notes
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

Export as PDF
  1. DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
  2. 9. Roadmap Value Creation
  3. 9.3 Probleemgebieden Value Creation
  4. 9.3.1 Nieuwe ontwerpcompetenties

9.3.1.1 Nieuwe ontwerpcompetenties op microniveau

Nieuwe waardecreërende ontwerpcompetenties op microniveau betreffen met name de directe opdrachtgever-opdrachtnemer relatie. In deze relatie worden de volgende competenties in toenemende mate gevraagd van de creatieve professional:

  1. De competentie om de waarde van creativiteit in te zien, te benoemen en te bewijzen, ook (en vooral) als die niet zuiver monetair is.

  2. De competentie om mentale lenigheid aan de dag te leggen.

  3. De competentie om nieuwe technologieën op een humane manier te integreren in ontwerpoplossingen.

  4. De competentie om zelf als creatieve professional nieuwe businessmodellen te omarmen.

Met betrekking tot nieuwe businessmodellen is bijvoorbeeld de transitie van ‘time based pricing’ naar ‘value based pricing’ van belang. Creatief ondernemerschap begint bij meer kennis en scholing, zowel op juridisch als zakelijk gebied. Nog te vaak geven creatieve professionals de economische exploitatie en organisatie van creativiteit uit handen en leunen ze te veel op ‘betaling per klus of per uur’. Wettelijke bescherming in de vorm van intellectueel eigendom wordt nu in het creatief mkb vaak om pragmatische redenen weggeven, opschaling en distributie van creatieve producten en diensten vaak overgelaten aan (internationale) digitale platforms (denk aan Spotify en Netflix).

Onderzoeksvragen bij nieuwe ontwerpcompetenties op microniveau

  1. Wat zijn aantoonbare nieuwe waarden die door creatieve professionals ontsloten kunnen worden in de toekomst? Is er een taxonomie te maken die deze waarden classificeert en koppelt aan KEM's?

  2. Wat zijn de mentale modellen en probleemoplossende perspectieven die creatieve professionals zich eigen moeten gaan maken om nieuwe waarde te creëren binnen de maatschappelijke uitdagingen? Welke consequenties heeft dit voor onderwijs?

  3. Wat voor nieuwe businessmodellen zijn mogelijk waarbij het verdienmodel minder gerelateerd is aan de bestede tijd en meer aan de gecreëerde waarde? Welke verdienmodellen zijn meer ondernemend / risico-dragend van aard en onder welke voorwaarden kunnen deze door creatieven worden omarmd?

Previous9.3.1 Nieuwe ontwerpcompetentiesNext9.3.1.2 Nieuwe ontwerpcompetenties op mesoniveau

Last updated 5 years ago

Was this helpful?