KIA 2020-2023
Versie januari 2020Eerdere versiesGa naar CLICKNL
  • Voorwoord
  • Samenvatting
  • Inleiding
  • Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde
    • 1. Innovatieve en inclusieve samenleving
    • 2. Mens, maatschappij en betekenisgeving
      • 2.1 Meerwaarde door ontwerpen: kenmerkende aanpak
      • 2.2 Valorisatie en marktcreatie
    • 3. Karakter en kennisbasis van de creatieve industrie
      • 3.1 Disciplines in de creatieve industrie
      • 3.2 Key Enabling Methodologies
      • 3.3 Kennisdomeinen
      • 3.4 Onderzoek in de creatieve industrie
  • Deel 2 - De creatieve industrie en missies
    • 4. Aanpakken van maatschappelijke uitdagingen
      • 4.1 Methoden voor de aanpak van maatschappelijke uitdagingen
        • 4.1.1 Acht KEM-categorieën
      • 4.2 Vier missiethema’s
        • 4.2.1 Energietransitie en duurzaamheid
        • 4.2.2 Landbouw, water en voedsel
        • 4.2.3 Gezondheid en zorg
        • 4.2.4 Veiligheid
      • 4.3 Maatschappelijk Verdienvermogen
    • 5. Kennisontwikkeling voor langetermijnoplossingen
  • DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
    • 6. Aanleiding voor behoefte aan kennisontwikkeling
      • 6.1 Drie roadmaps
      • 6.2 Totstandkoming van de roadmaps
    • 7. Roadmap Design for Change
      • 7.1 Inleiding
      • 7.2 Uitdaging
      • 7.3 Probleemgebieden Design for Change
        • 7.3.1 Enabling Transitions
          • 7.3.1.1 Systemisch denken en doen
          • 7.3.1.2 Communicatie en draagvlak
          • 7.3.1.3 Monitoring en terugkoppeling
          • 7.3.1.4 Reducing Resistance
          • 7.3.1.5 Iteratieve verandering / permanent beta
        • 7.3.2 Enabling Behavioural Change
          • 7.3.2.1 Gedragsverandering van de mens
          • 7.3.2.2 Modelleren om systeemgedrag te voorspellen
          • 7.3.2.3 Interdisciplinaire samenwerkingen en procesmanagement
        • 7.3.3 Enabling Adaptation
          • 7.3.3.1 Slimme mens – slimme systeemrelaties
          • 7.3.3.2 Systeem-feedback
          • 7.3.3.3 Instrumentatie
          • 7.3.3.4 Ontwerpen van adaptieve systemen
        • 7.4 Referenties
    • 8. Roadmap The Humane Touch
      • 8.1 Inleiding
      • 8.2 Uitdaging
      • 8.3 Probleemgebieden The Humane Touch
        • 8.3.1 De grens van de mens
        • 8.3.2 De data-mens
        • 8.3.3 De betekenisgevende mens
        • 8.3.4 De daadkrachtige mens
    • 9. Roadmap Value Creation
      • 9.1 Inleiding
      • 9.2 Uitdaging
        • 9.2.1 Microniveau
        • 9.2.2 Mesoniveau
        • 9.2.3 Macroniveau
      • 9.3 Probleemgebieden Value Creation
        • 9.3.1 Nieuwe ontwerpcompetenties
          • 9.3.1.1 Nieuwe ontwerpcompetenties op microniveau
          • 9.3.1.2 Nieuwe ontwerpcompetenties op mesoniveau
          • 9.3.1.3 Nieuwe ontwerpcompetenties op macroniveau
        • 9.3.2 Businessmodellen
          • 9.3.2.1 Businessmodellen op microniveau
          • 9.3.2.2 Businessmodellen op mesoniveau
          • 9.3.2.3 Businessmodellen op macroniveau
        • 9.3.3 Evidence-based impact
          • 9.3.3.1 Evidence-based impact op microniveau
          • 9.3.3.2 Evidence-based impact op mesoniveau
          • 9.3.3.3 Evidence-based impact op macroniveau
        • 9.3.4 Art and Exploration
  • Deel 4 - Cases
    • 10. Cases
  • Notities
    • Colofon
    • Release notes
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

Export as PDF
  1. DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
  2. 7. Roadmap Design for Change
  3. 7.3 Probleemgebieden Design for Change
  4. 7.3.3 Enabling Adaptation

7.3.3.3 Instrumentatie

Technologische ontwikkelingen op het gebied van het Internet of Things hebben een steeds grotere impact op de leefwereld van mensen. Creatieve professionals spelen vaak een actieve rol bij de realisatie en introductie van producten en systemen die gebaseerd zijn op deze nieuwe technologie. Kenmerkend is dat de snelle technologische ontwikkelingen de traditionele rollen die verschillende stakeholders van oudsher vervulden onder druk zetten en dwingen tot veranderen; ook in de technologische wereld is een transitie gaande. In de verlichtingsindustrie illustreert de introductie van de LEDlamp de mogelijkheden om energie te besparen, terwijl het de uitdaging is om het menselijk comfort te handhaven of zelfs te verbeteren. Doordat de technologie tegenwoordig wordt gekoppeld aan een ICT-netwerk krijgen andere dan de traditionele spelers de controle over de aansturing en levering van licht op de individuele woon- en werkplek. Hoe kunnen creatieve professionals bijdragen aan deze veranderingen?

Ook is het mogelijk om sensoren te koppelen aan LEDlampen. Sensoren kunnen bijvoorbeeld de aan- of afwezigheid van individuele bewoners van een kantoorgebouw op specifieke locaties binnen het gebouw waarnemen. Modellering en machine learning maken het met behulp van deze sensoren mogelijk om energiegebruik en comfort op de werkplek te optimaliseren. Dit voorbeeld is specifiek maar karakteristiek voor andere omgevingen en toepassingsdomeinen waar de slimme technologie zijn intrede doet. Slimme technologie kan een krachtige driver zijn van gewenste maatschappelijke transities. Deze ontwikkelingen geven aanleiding tot een aantal generieke onderzoeksvragen over hoe deze technologische ontwikkelingen op een goede manier in de menselijke leefomgeving te integreren zijn.

Onderzoeksvragen

  1. Welke kennis en methoden moeten ontwikkeld worden om data input/output/analyse toe te passen in het ontwerp van de waarden binnen complexe systemen?

  2. Privacy en security; welke data worden bewaard en waarvoor worden ze gebruikt? Hoe veilig zijn de data die worden opgeslagen?

Previous7.3.3.2 Systeem-feedbackNext7.3.3.4 Ontwerpen van adaptieve systemen

Last updated 5 years ago

Was this helpful?