KIA 2020-2023
Versie januari 2020Eerdere versiesGa naar CLICKNL
  • Voorwoord
  • Samenvatting
  • Inleiding
  • Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde
    • 1. Innovatieve en inclusieve samenleving
    • 2. Mens, maatschappij en betekenisgeving
      • 2.1 Meerwaarde door ontwerpen: kenmerkende aanpak
      • 2.2 Valorisatie en marktcreatie
    • 3. Karakter en kennisbasis van de creatieve industrie
      • 3.1 Disciplines in de creatieve industrie
      • 3.2 Key Enabling Methodologies
      • 3.3 Kennisdomeinen
      • 3.4 Onderzoek in de creatieve industrie
  • Deel 2 - De creatieve industrie en missies
    • 4. Aanpakken van maatschappelijke uitdagingen
      • 4.1 Methoden voor de aanpak van maatschappelijke uitdagingen
        • 4.1.1 Acht KEM-categorieën
      • 4.2 Vier missiethema’s
        • 4.2.1 Energietransitie en duurzaamheid
        • 4.2.2 Landbouw, water en voedsel
        • 4.2.3 Gezondheid en zorg
        • 4.2.4 Veiligheid
      • 4.3 Maatschappelijk Verdienvermogen
    • 5. Kennisontwikkeling voor langetermijnoplossingen
  • DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
    • 6. Aanleiding voor behoefte aan kennisontwikkeling
      • 6.1 Drie roadmaps
      • 6.2 Totstandkoming van de roadmaps
    • 7. Roadmap Design for Change
      • 7.1 Inleiding
      • 7.2 Uitdaging
      • 7.3 Probleemgebieden Design for Change
        • 7.3.1 Enabling Transitions
          • 7.3.1.1 Systemisch denken en doen
          • 7.3.1.2 Communicatie en draagvlak
          • 7.3.1.3 Monitoring en terugkoppeling
          • 7.3.1.4 Reducing Resistance
          • 7.3.1.5 Iteratieve verandering / permanent beta
        • 7.3.2 Enabling Behavioural Change
          • 7.3.2.1 Gedragsverandering van de mens
          • 7.3.2.2 Modelleren om systeemgedrag te voorspellen
          • 7.3.2.3 Interdisciplinaire samenwerkingen en procesmanagement
        • 7.3.3 Enabling Adaptation
          • 7.3.3.1 Slimme mens – slimme systeemrelaties
          • 7.3.3.2 Systeem-feedback
          • 7.3.3.3 Instrumentatie
          • 7.3.3.4 Ontwerpen van adaptieve systemen
        • 7.4 Referenties
    • 8. Roadmap The Humane Touch
      • 8.1 Inleiding
      • 8.2 Uitdaging
      • 8.3 Probleemgebieden The Humane Touch
        • 8.3.1 De grens van de mens
        • 8.3.2 De data-mens
        • 8.3.3 De betekenisgevende mens
        • 8.3.4 De daadkrachtige mens
    • 9. Roadmap Value Creation
      • 9.1 Inleiding
      • 9.2 Uitdaging
        • 9.2.1 Microniveau
        • 9.2.2 Mesoniveau
        • 9.2.3 Macroniveau
      • 9.3 Probleemgebieden Value Creation
        • 9.3.1 Nieuwe ontwerpcompetenties
          • 9.3.1.1 Nieuwe ontwerpcompetenties op microniveau
          • 9.3.1.2 Nieuwe ontwerpcompetenties op mesoniveau
          • 9.3.1.3 Nieuwe ontwerpcompetenties op macroniveau
        • 9.3.2 Businessmodellen
          • 9.3.2.1 Businessmodellen op microniveau
          • 9.3.2.2 Businessmodellen op mesoniveau
          • 9.3.2.3 Businessmodellen op macroniveau
        • 9.3.3 Evidence-based impact
          • 9.3.3.1 Evidence-based impact op microniveau
          • 9.3.3.2 Evidence-based impact op mesoniveau
          • 9.3.3.3 Evidence-based impact op macroniveau
        • 9.3.4 Art and Exploration
  • Deel 4 - Cases
    • 10. Cases
  • Notities
    • Colofon
    • Release notes
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

Export as PDF
  1. DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
  2. 7. Roadmap Design for Change
  3. 7.3 Probleemgebieden Design for Change

7.3.3 Enabling Adaptation

De maatschappelijke veranderingen die gaande of aanstaande zijn, vragen zoals eerder uitgebreid geschetst een langetermijnbetrokkenheid van de creatieve professional. Die betrokkenheid zal in de praktijk bestaan uit het ontwerpen, het uitvoeren en het begeleiden van gerichte interventies om het socio-technische systeem in staat te stellen zich aan de passen en zich te ontwikkelen in de gewenste richting (adaptatie). Om de voorgestelde interventies te toetsen op effectiviteit en haalbaarheid moet het meten en monitoren van het gedrag van individuen en groepen in relatie tot het systeem tot de toolbox van creatieve professionals behoren.

Nieuwe digitale technologieën maken het mogelijk om op grote schaal data te verzamelen en te analyseren. Dit zou in theorie tot slimme systemen kunnen leiden. Machine learning en artificiële intelligentie lijken grote beloftes, en kunnen substantiële bijdragen gaan leveren aan de grote uitdagingen van deze tijd. Maar keer op keer wordt duidelijk dat slimme technologie op zich niet voldoende is. Juist de samenwerking tussen technologische en menselijke capaciteiten is nodig om grote vraagstukken effectief te lijf te gaan. In zijn boek Big Mind beschrijft Geoff Mulgan hoe collectieve intelligentie, waarin mens en machine samenwerken, de meest succesvolle aanpak is om dit potentieel te benutten. Voor het verder uitbouwen van dit potentieel is een nieuwe manier van denken nodig, evenals nieuwe beroepen en instituties. Ook creatieve professionals kunnen hierbij een grote rol spelen door in deze nieuwe ontwikkelingen mee te gaan.

Previous7.3.2.3 Interdisciplinaire samenwerkingen en procesmanagementNext7.3.3.1 Slimme mens – slimme systeemrelaties

Last updated 5 years ago

Was this helpful?