KIA 2020-2023
Versie januari 2020Eerdere versiesGa naar CLICKNL
  • Voorwoord
  • Samenvatting
  • Inleiding
  • Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde
    • 1. Innovatieve en inclusieve samenleving
    • 2. Mens, maatschappij en betekenisgeving
      • 2.1 Meerwaarde door ontwerpen: kenmerkende aanpak
      • 2.2 Valorisatie en marktcreatie
    • 3. Karakter en kennisbasis van de creatieve industrie
      • 3.1 Disciplines in de creatieve industrie
      • 3.2 Key Enabling Methodologies
      • 3.3 Kennisdomeinen
      • 3.4 Onderzoek in de creatieve industrie
  • Deel 2 - De creatieve industrie en missies
    • 4. Aanpakken van maatschappelijke uitdagingen
      • 4.1 Methoden voor de aanpak van maatschappelijke uitdagingen
        • 4.1.1 Acht KEM-categorieën
      • 4.2 Vier missiethema’s
        • 4.2.1 Energietransitie en duurzaamheid
        • 4.2.2 Landbouw, water en voedsel
        • 4.2.3 Gezondheid en zorg
        • 4.2.4 Veiligheid
      • 4.3 Maatschappelijk Verdienvermogen
    • 5. Kennisontwikkeling voor langetermijnoplossingen
  • DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
    • 6. Aanleiding voor behoefte aan kennisontwikkeling
      • 6.1 Drie roadmaps
      • 6.2 Totstandkoming van de roadmaps
    • 7. Roadmap Design for Change
      • 7.1 Inleiding
      • 7.2 Uitdaging
      • 7.3 Probleemgebieden Design for Change
        • 7.3.1 Enabling Transitions
          • 7.3.1.1 Systemisch denken en doen
          • 7.3.1.2 Communicatie en draagvlak
          • 7.3.1.3 Monitoring en terugkoppeling
          • 7.3.1.4 Reducing Resistance
          • 7.3.1.5 Iteratieve verandering / permanent beta
        • 7.3.2 Enabling Behavioural Change
          • 7.3.2.1 Gedragsverandering van de mens
          • 7.3.2.2 Modelleren om systeemgedrag te voorspellen
          • 7.3.2.3 Interdisciplinaire samenwerkingen en procesmanagement
        • 7.3.3 Enabling Adaptation
          • 7.3.3.1 Slimme mens – slimme systeemrelaties
          • 7.3.3.2 Systeem-feedback
          • 7.3.3.3 Instrumentatie
          • 7.3.3.4 Ontwerpen van adaptieve systemen
        • 7.4 Referenties
    • 8. Roadmap The Humane Touch
      • 8.1 Inleiding
      • 8.2 Uitdaging
      • 8.3 Probleemgebieden The Humane Touch
        • 8.3.1 De grens van de mens
        • 8.3.2 De data-mens
        • 8.3.3 De betekenisgevende mens
        • 8.3.4 De daadkrachtige mens
    • 9. Roadmap Value Creation
      • 9.1 Inleiding
      • 9.2 Uitdaging
        • 9.2.1 Microniveau
        • 9.2.2 Mesoniveau
        • 9.2.3 Macroniveau
      • 9.3 Probleemgebieden Value Creation
        • 9.3.1 Nieuwe ontwerpcompetenties
          • 9.3.1.1 Nieuwe ontwerpcompetenties op microniveau
          • 9.3.1.2 Nieuwe ontwerpcompetenties op mesoniveau
          • 9.3.1.3 Nieuwe ontwerpcompetenties op macroniveau
        • 9.3.2 Businessmodellen
          • 9.3.2.1 Businessmodellen op microniveau
          • 9.3.2.2 Businessmodellen op mesoniveau
          • 9.3.2.3 Businessmodellen op macroniveau
        • 9.3.3 Evidence-based impact
          • 9.3.3.1 Evidence-based impact op microniveau
          • 9.3.3.2 Evidence-based impact op mesoniveau
          • 9.3.3.3 Evidence-based impact op macroniveau
        • 9.3.4 Art and Exploration
  • Deel 4 - Cases
    • 10. Cases
  • Notities
    • Colofon
    • Release notes
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

Export as PDF
  1. DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
  2. 7. Roadmap Design for Change
  3. 7.3 Probleemgebieden Design for Change
  4. 7.3.3 Enabling Adaptation

7.3.3.1 Slimme mens – slimme systeemrelaties

Hoewel mensen feitelijk onderdeel zijn van het grotere socio-technische systeem is het belangrijk dat mensen dit ook daadwerkelijk ervaren, en het systeemperspectief kunnen zien en begrijpen. Het mentale model dat mensen opbouwen van hun positie ten opzichte van het grotere geheel kan behoorlijk verschillen van het beeld dat systeemonderzoekers uit de transitiemanagement, de sociale psychologie of de complexe systeemtheorie hebben van de mens als systeemelement. Hoe kan de creatieve professional de mens helpen om het grotere geheel te zien en te laten beleven? Wat is nodig om mensen te helpen om hun perspectief soepel te laten wisselen tussen een persoonlijk en systeemperspectief? En zou dat hun begrip en betrokkenheid bij maatschappelijke veranderingen vergroten en transities versnellen?

Als systemen adaptief worden en zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden inclusief het gedrag van mensen wordt al snel gesproken over slimme systemen. Wat is de relatie tussen mensen en de slimme systemen waar ze deel van uitmaken? Zijn mensen slechts leveranciers van data die het systeem nodig heeft om zich slim te gedragen? En is die aanpassing van het systeem dan daadwerkelijk slim in de zin dat het systeem zich op een autonome, betekenisvolle en gepaste wijze gedraagt?

De uitdagingen van de systeemontwerper om de menselijke kwaliteit in de systemen te realiseren zijn groot. Ze vragen in de praktijk vooralsnog enerzijds om de verwachtingen van mensen ten aanzien van het gedrag van slimme systemen zorgvuldig te beheersen en anderzijds om mensen te helpen het systeemgedrag ‘te verstaan’ wanneer dit als ongewenst ervaren wordt. Hoe kunnen creatieve professionals de dialoog tussen mens en systeem, de zogenaamde touch points waar de mens en het systeem elkaar raken, zo ontwerpen dat er een ervaring van empowerment bij mensen ontstaat, een gevoel dat het systeem daadwerkelijk helpt bij een beweging in de gewenste richting, bij het creëren van maatschappelijke impact?

Een alternatief perspectief dat recentelijk steeds meer naar voren komt is het scenario waarin de mens en het slimme systeem samenwerken, een symbiose tussen slimme mensen en slimme systemen. Welke nieuwe mogelijkheden biedt dit gezichtspunt creatieve professionals om mensen meer te betrekken bij grote maatschappelijke transities? Kan dit beeld, deze benadering helpen om mensen meer en actiever te betrekken bij gewenste veranderingen?

Onderzoeksvragen

  1. Hoe kan de mens geholpen worden om het grotere geheel te zien en te laten beleven? Wat is nodig om mensen te helpen om hun perspectief soepel te laten wisselen tussen een eerste (persoonlijk) en derde (het systeem) persoonsperspectief, en andersom? En zou dat hun begrip en betrokkenheid bij maatschappelijke veranderingen vergroten en transities versnellen?

  2. Hoe kan de dialoog tussen mens en systeem, de zogenaamde touch points waar de mens en het systeem elkaar raken, zo ontworpen worden dat mensen de kracht en de middelen hebben om veranderingen tot stand te brengen?

  3. Hoe kan voor scenario’s worden ontworpen waarin menselijke en kunstmatige intelligenties in symbiose veranderingen realiseren?

  4. Wat betekent dataverzameling voor de gebruiker? Hoe kan worden gefaciliteerd dat de mens altijd haar data kan inzien? Wat voor ondersteunende systemen moeten we nog worden ontwikkelen om dit goed te kunnen aanpakken?

  5. Hoe kan een gesprek over de ethische vragen rondom data, bijvoorbeeld over eigenaarschap, verantwoordelijkheid en privacy, effectief, inhoudelijk en democratisch worden gevoerd?

Previous7.3.3 Enabling AdaptationNext7.3.3.2 Systeem-feedback

Last updated 5 years ago

Was this helpful?