KIA 2020-2023
Versie januari 2020Eerdere versiesGa naar CLICKNL
  • Voorwoord
  • Samenvatting
  • Inleiding
  • Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde
    • 1. Innovatieve en inclusieve samenleving
    • 2. Mens, maatschappij en betekenisgeving
      • 2.1 Meerwaarde door ontwerpen: kenmerkende aanpak
      • 2.2 Valorisatie en marktcreatie
    • 3. Karakter en kennisbasis van de creatieve industrie
      • 3.1 Disciplines in de creatieve industrie
      • 3.2 Key Enabling Methodologies
      • 3.3 Kennisdomeinen
      • 3.4 Onderzoek in de creatieve industrie
  • Deel 2 - De creatieve industrie en missies
    • 4. Aanpakken van maatschappelijke uitdagingen
      • 4.1 Methoden voor de aanpak van maatschappelijke uitdagingen
        • 4.1.1 Acht KEM-categorieën
      • 4.2 Vier missiethema’s
        • 4.2.1 Energietransitie en duurzaamheid
        • 4.2.2 Landbouw, water en voedsel
        • 4.2.3 Gezondheid en zorg
        • 4.2.4 Veiligheid
      • 4.3 Maatschappelijk Verdienvermogen
    • 5. Kennisontwikkeling voor langetermijnoplossingen
  • DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
    • 6. Aanleiding voor behoefte aan kennisontwikkeling
      • 6.1 Drie roadmaps
      • 6.2 Totstandkoming van de roadmaps
    • 7. Roadmap Design for Change
      • 7.1 Inleiding
      • 7.2 Uitdaging
      • 7.3 Probleemgebieden Design for Change
        • 7.3.1 Enabling Transitions
          • 7.3.1.1 Systemisch denken en doen
          • 7.3.1.2 Communicatie en draagvlak
          • 7.3.1.3 Monitoring en terugkoppeling
          • 7.3.1.4 Reducing Resistance
          • 7.3.1.5 Iteratieve verandering / permanent beta
        • 7.3.2 Enabling Behavioural Change
          • 7.3.2.1 Gedragsverandering van de mens
          • 7.3.2.2 Modelleren om systeemgedrag te voorspellen
          • 7.3.2.3 Interdisciplinaire samenwerkingen en procesmanagement
        • 7.3.3 Enabling Adaptation
          • 7.3.3.1 Slimme mens – slimme systeemrelaties
          • 7.3.3.2 Systeem-feedback
          • 7.3.3.3 Instrumentatie
          • 7.3.3.4 Ontwerpen van adaptieve systemen
        • 7.4 Referenties
    • 8. Roadmap The Humane Touch
      • 8.1 Inleiding
      • 8.2 Uitdaging
      • 8.3 Probleemgebieden The Humane Touch
        • 8.3.1 De grens van de mens
        • 8.3.2 De data-mens
        • 8.3.3 De betekenisgevende mens
        • 8.3.4 De daadkrachtige mens
    • 9. Roadmap Value Creation
      • 9.1 Inleiding
      • 9.2 Uitdaging
        • 9.2.1 Microniveau
        • 9.2.2 Mesoniveau
        • 9.2.3 Macroniveau
      • 9.3 Probleemgebieden Value Creation
        • 9.3.1 Nieuwe ontwerpcompetenties
          • 9.3.1.1 Nieuwe ontwerpcompetenties op microniveau
          • 9.3.1.2 Nieuwe ontwerpcompetenties op mesoniveau
          • 9.3.1.3 Nieuwe ontwerpcompetenties op macroniveau
        • 9.3.2 Businessmodellen
          • 9.3.2.1 Businessmodellen op microniveau
          • 9.3.2.2 Businessmodellen op mesoniveau
          • 9.3.2.3 Businessmodellen op macroniveau
        • 9.3.3 Evidence-based impact
          • 9.3.3.1 Evidence-based impact op microniveau
          • 9.3.3.2 Evidence-based impact op mesoniveau
          • 9.3.3.3 Evidence-based impact op macroniveau
        • 9.3.4 Art and Exploration
  • Deel 4 - Cases
    • 10. Cases
  • Notities
    • Colofon
    • Release notes
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde

3. Karakter en kennisbasis van de creatieve industrie

Previous2.2 Valorisatie en marktcreatieNext3.1 Disciplines in de creatieve industrie

Last updated 5 years ago

Was this helpful?

Creatieve professionals en bedrijven in de creatieve industrie ontwikkelen interventies in de vorm van onder meer producten, diensten, media en inrichting van de leefomgeving in zowel fysieke als virtuele oplossingen en strategieën.

De creatieve professional put voor haar kenmerkende aanpak (zie ) hierbij uit een rijke en brede kennisbasis van methoden (zie ) en kennis (zie ), zie figuur 3.1.

De kennis bestaat uit theorieën en modellen die in het creatieve proces worden ingezet, zoals domeinkennis over materialen of technieken, kennis over de effecten van creatieve producten op mens en samenleving, en kennis over het creatieve proces zelf. Deze kennis ligt veelal aan de basis van methoden: processen, tools en strategieën waarmee de creatieve professional haar werk structureert en valideert. Naast haar kennisbasis bedient de creatieve professional zich van eigen onderzoeksvormen (zie ) om relevante inzichten voor het ontwerpen op te doen. De kennisbasis van en het onderzoek binnen de creatieve industrie zijn discipline-overstijgend.

De creatieve industrie is een competentiegedreven sector. Naast haar kennisbasis bezit de creatieve professional een schat aan competenties en vaardigheden. Tijdens haar opleiding of ontwikkelpad zijn deze competenties aangeleerd en getraind; het betreft tacit knowledge die een creatieve professional in de vingers krijgt door ervaring. Het veelvuldig uitproberen en oefenen met diverse methoden in even zo diverse projecten zorgt voor de ontwikkeling van fingerspitzengefühl over wanneer welke methode tot succesvolle resultaten kan leiden. Dat is de sleutel tot professionele creativiteit en het succesvol inzetten van de methoden, en daarmee tot de unieke waarde die de creatieve professional kan toevoegen. De gaat verder op de ontwikkeling van competenties, en deze KIA behandelt de kennisbasis van de creatieve professional.

hoofdstuk 2
hoofdstuk 3.2
hoofdstuk 3.3
hoofdstuk 3.4
Human Capital Agenda
Figuur 3.1: De samenhang van kennis, methoden, competenties en de kenmerkende aanpak