KIA 2020-2023
Versie januari 2020Eerdere versiesGa naar CLICKNL
  • Voorwoord
  • Samenvatting
  • Inleiding
  • Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde
    • 1. Innovatieve en inclusieve samenleving
    • 2. Mens, maatschappij en betekenisgeving
      • 2.1 Meerwaarde door ontwerpen: kenmerkende aanpak
      • 2.2 Valorisatie en marktcreatie
    • 3. Karakter en kennisbasis van de creatieve industrie
      • 3.1 Disciplines in de creatieve industrie
      • 3.2 Key Enabling Methodologies
      • 3.3 Kennisdomeinen
      • 3.4 Onderzoek in de creatieve industrie
  • Deel 2 - De creatieve industrie en missies
    • 4. Aanpakken van maatschappelijke uitdagingen
      • 4.1 Methoden voor de aanpak van maatschappelijke uitdagingen
        • 4.1.1 Acht KEM-categorieën
      • 4.2 Vier missiethema’s
        • 4.2.1 Energietransitie en duurzaamheid
        • 4.2.2 Landbouw, water en voedsel
        • 4.2.3 Gezondheid en zorg
        • 4.2.4 Veiligheid
      • 4.3 Maatschappelijk Verdienvermogen
    • 5. Kennisontwikkeling voor langetermijnoplossingen
  • DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
    • 6. Aanleiding voor behoefte aan kennisontwikkeling
      • 6.1 Drie roadmaps
      • 6.2 Totstandkoming van de roadmaps
    • 7. Roadmap Design for Change
      • 7.1 Inleiding
      • 7.2 Uitdaging
      • 7.3 Probleemgebieden Design for Change
        • 7.3.1 Enabling Transitions
          • 7.3.1.1 Systemisch denken en doen
          • 7.3.1.2 Communicatie en draagvlak
          • 7.3.1.3 Monitoring en terugkoppeling
          • 7.3.1.4 Reducing Resistance
          • 7.3.1.5 Iteratieve verandering / permanent beta
        • 7.3.2 Enabling Behavioural Change
          • 7.3.2.1 Gedragsverandering van de mens
          • 7.3.2.2 Modelleren om systeemgedrag te voorspellen
          • 7.3.2.3 Interdisciplinaire samenwerkingen en procesmanagement
        • 7.3.3 Enabling Adaptation
          • 7.3.3.1 Slimme mens – slimme systeemrelaties
          • 7.3.3.2 Systeem-feedback
          • 7.3.3.3 Instrumentatie
          • 7.3.3.4 Ontwerpen van adaptieve systemen
        • 7.4 Referenties
    • 8. Roadmap The Humane Touch
      • 8.1 Inleiding
      • 8.2 Uitdaging
      • 8.3 Probleemgebieden The Humane Touch
        • 8.3.1 De grens van de mens
        • 8.3.2 De data-mens
        • 8.3.3 De betekenisgevende mens
        • 8.3.4 De daadkrachtige mens
    • 9. Roadmap Value Creation
      • 9.1 Inleiding
      • 9.2 Uitdaging
        • 9.2.1 Microniveau
        • 9.2.2 Mesoniveau
        • 9.2.3 Macroniveau
      • 9.3 Probleemgebieden Value Creation
        • 9.3.1 Nieuwe ontwerpcompetenties
          • 9.3.1.1 Nieuwe ontwerpcompetenties op microniveau
          • 9.3.1.2 Nieuwe ontwerpcompetenties op mesoniveau
          • 9.3.1.3 Nieuwe ontwerpcompetenties op macroniveau
        • 9.3.2 Businessmodellen
          • 9.3.2.1 Businessmodellen op microniveau
          • 9.3.2.2 Businessmodellen op mesoniveau
          • 9.3.2.3 Businessmodellen op macroniveau
        • 9.3.3 Evidence-based impact
          • 9.3.3.1 Evidence-based impact op microniveau
          • 9.3.3.2 Evidence-based impact op mesoniveau
          • 9.3.3.3 Evidence-based impact op macroniveau
        • 9.3.4 Art and Exploration
  • Deel 4 - Cases
    • 10. Cases
  • Notities
    • Colofon
    • Release notes
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde
  2. 2. Mens, maatschappij en betekenisgeving

2.2 Valorisatie en marktcreatie

Previous2.1 Meerwaarde door ontwerpen: kenmerkende aanpakNext3. Karakter en kennisbasis van de creatieve industrie

Last updated 5 years ago

Was this helpful?

Door haar kenmerkende aanpak speelt de creatieve industrie een rol van betekenis in het proces van kennisvalorisatie en marktcreatie.

Valorisatie, of het naar de markt brengen van nieuwe technologie en kennis, is een impliciet onderdeel van de dagelijkse bezigheden van creatieve professionals die kennisgedreven werken. Hoewel dat uiteraard niet betekent dat ze altijd ‘nieuwe’ kennis toepassen, zijn ze wel altijd bezig met het identificeren van een behoefte en het ontwikkelen van daarbij passende interventies. Via hun methoden brengen ze kennis uit een diversiteit aan kennisdomeinen bijeen en passen die op integrale wijze toe bij de ontwikkeling van interventies in evenzo diverse toepassingsgebieden. Dat is overigens geen eenrichtingsverkeer; de toepassing levert ook input voor onderzoek en zorgt voor nieuwe kennisvragen. De creatieve industrie fungeert ook als een testbed en genereert daarmee kenniscirculatie. Zo maakte de creatieve industrie bijvoorbeeld de ICT-technologie van platforms voor deelauto’s en mobiliteitsdiensten beschikbaar voor de markt door er succesvolle applicaties zoals Greenwheels en SnappCar mee te ontwikkelen. Ook creëerden creatieve professionals ooit ons huidige cultureel erfgoed, en realiseren ze nu mogelijkheden voor het ervaren van die rijkdom met vernieuwende toepassingen van VR/AR, zoals de .

Deze valorisatie hangt samen met marktcreatie, waarbij de behoefte aan de vraagzijde leidt tot nieuwe kennisvragen. Het centraal stellen van de vraag vanuit mens en maatschappij zit in het hart van de creatieve industrie. Er zijn steeds meer start-ups die met succes vanuit een behoefte in de maatschappij een product of dienst in de markt zetten. De lean startup methode is een aanpak die voortkomt uit de creatieve industrie.

Een optimale uitwisseling van de twee benaderingen vindt plaats als de ontwikkeling van kennis en (technologische) mogelijkheden hand in hand gaat met het articuleren van de behoefte van mens en maatschappij. Dat vraagt om het betrekken van de toepassers en (vaak kleinere) bedrijven uit het mkb bij het onderzoek, en om het betrekken van onderzoekers bij innovatieprocessen binnen bedrijven. Creatieve professionals zijn met hun integrale en co-creërende aanpak bij uitstek in staat om dit proces op gang te brengen en te houden.

Rembrandt Privé AR-applicatie
De case van Vergeet Mij Niet laat de toepassing van VR-technologie in het veiligheidsdomein zien.
Fieldlab UPPS laat een omgeving zien waarin onderzoek en ontwikkeling succesvol hand in hand gaan.