KIA 2020-2023
Versie januari 2020Eerdere versiesGa naar CLICKNL
  • Voorwoord
  • Samenvatting
  • Inleiding
  • Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde
    • 1. Innovatieve en inclusieve samenleving
    • 2. Mens, maatschappij en betekenisgeving
      • 2.1 Meerwaarde door ontwerpen: kenmerkende aanpak
      • 2.2 Valorisatie en marktcreatie
    • 3. Karakter en kennisbasis van de creatieve industrie
      • 3.1 Disciplines in de creatieve industrie
      • 3.2 Key Enabling Methodologies
      • 3.3 Kennisdomeinen
      • 3.4 Onderzoek in de creatieve industrie
  • Deel 2 - De creatieve industrie en missies
    • 4. Aanpakken van maatschappelijke uitdagingen
      • 4.1 Methoden voor de aanpak van maatschappelijke uitdagingen
        • 4.1.1 Acht KEM-categorieën
      • 4.2 Vier missiethema’s
        • 4.2.1 Energietransitie en duurzaamheid
        • 4.2.2 Landbouw, water en voedsel
        • 4.2.3 Gezondheid en zorg
        • 4.2.4 Veiligheid
      • 4.3 Maatschappelijk Verdienvermogen
    • 5. Kennisontwikkeling voor langetermijnoplossingen
  • DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
    • 6. Aanleiding voor behoefte aan kennisontwikkeling
      • 6.1 Drie roadmaps
      • 6.2 Totstandkoming van de roadmaps
    • 7. Roadmap Design for Change
      • 7.1 Inleiding
      • 7.2 Uitdaging
      • 7.3 Probleemgebieden Design for Change
        • 7.3.1 Enabling Transitions
          • 7.3.1.1 Systemisch denken en doen
          • 7.3.1.2 Communicatie en draagvlak
          • 7.3.1.3 Monitoring en terugkoppeling
          • 7.3.1.4 Reducing Resistance
          • 7.3.1.5 Iteratieve verandering / permanent beta
        • 7.3.2 Enabling Behavioural Change
          • 7.3.2.1 Gedragsverandering van de mens
          • 7.3.2.2 Modelleren om systeemgedrag te voorspellen
          • 7.3.2.3 Interdisciplinaire samenwerkingen en procesmanagement
        • 7.3.3 Enabling Adaptation
          • 7.3.3.1 Slimme mens – slimme systeemrelaties
          • 7.3.3.2 Systeem-feedback
          • 7.3.3.3 Instrumentatie
          • 7.3.3.4 Ontwerpen van adaptieve systemen
        • 7.4 Referenties
    • 8. Roadmap The Humane Touch
      • 8.1 Inleiding
      • 8.2 Uitdaging
      • 8.3 Probleemgebieden The Humane Touch
        • 8.3.1 De grens van de mens
        • 8.3.2 De data-mens
        • 8.3.3 De betekenisgevende mens
        • 8.3.4 De daadkrachtige mens
    • 9. Roadmap Value Creation
      • 9.1 Inleiding
      • 9.2 Uitdaging
        • 9.2.1 Microniveau
        • 9.2.2 Mesoniveau
        • 9.2.3 Macroniveau
      • 9.3 Probleemgebieden Value Creation
        • 9.3.1 Nieuwe ontwerpcompetenties
          • 9.3.1.1 Nieuwe ontwerpcompetenties op microniveau
          • 9.3.1.2 Nieuwe ontwerpcompetenties op mesoniveau
          • 9.3.1.3 Nieuwe ontwerpcompetenties op macroniveau
        • 9.3.2 Businessmodellen
          • 9.3.2.1 Businessmodellen op microniveau
          • 9.3.2.2 Businessmodellen op mesoniveau
          • 9.3.2.3 Businessmodellen op macroniveau
        • 9.3.3 Evidence-based impact
          • 9.3.3.1 Evidence-based impact op microniveau
          • 9.3.3.2 Evidence-based impact op mesoniveau
          • 9.3.3.3 Evidence-based impact op macroniveau
        • 9.3.4 Art and Exploration
  • Deel 4 - Cases
    • 10. Cases
  • Notities
    • Colofon
    • Release notes
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

Export as PDF
  1. Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde
  2. 2. Mens, maatschappij en betekenisgeving

2.1 Meerwaarde door ontwerpen: kenmerkende aanpak

Previous2. Mens, maatschappij en betekenisgevingNext2.2 Valorisatie en marktcreatie

Last updated 5 years ago

Was this helpful?

Een creatieve professional voelt zich als een vis in het water in een dynamische context. Ze houdt zich, vaak uit meer dan vakmatige interesse, bezig met het verbinden, verleiden en in beweging krijgen van mensen door andere inzichten aan te dragen, vergezichten te bieden en hen aan de hand te nemen. Vanuit een cultureel en maatschappelijk perspectief, maar ook vanuit economische waarde, ontwikkelen creatieve professionals in brede samenwerking interventies die draagvlak voor verandering brengen.

De onderzoekende en ontwerpende aanpak waarmee creatieve professionals relevante meerwaarde bieden is te kenmerken door:

  • De mens centraal stellen

    De creatieve professional creëert en speelt in op belangen en verlangens van mensen. Niet door technology push, maar door technologie in dienst van de behoefte te stellen en betekenis te geven in zinvolle toepassingen. Door de mens centraal te stellen en te werken vanuit zijn persoonlijke context van waarden, normen, rollen, groepen en omgeving, en kennis over de mens te verbinden aan (vaak technologische) mogelijkheden ontstaan interventies die bijdragen aan het hogere doel om het (langdurig) welzijn van mens in een innovatieve en inclusieve samenleving te bevorderen.

  • Nieuwe werelden en visies ontwikkelen en verbeelden

    De creatieve professional heeft het vermogen om alternatieve toekomsten te verkennen en te kunnen verbeelden, en daarmee nieuwe denkwijzen te introduceren. Zij ziet mogelijkheden en kansen en kan deze op een inzichtelijke en aantrekkelijke manier verbeelden en visualiseren, waardoor ze betrokkenen meeneemt in deze toekomstbeelden. Door via co-creatie, verhalen en verbeelding mensen en groepen te betrekken bij verandering, geeft de creatieve industrie hen een rol en de mogelijkheid om vanuit eigen kracht aan de verandering bij te dragen.

  • Uiteenlopende belangen en disciplines integreren De creatieve professional heeft het vermogen om zich in te leven in verschillende domeinen en verschillende perspectieven aan elkaar te schakelen. Zij biedt processen en competenties om heldere structuur aan te brengen in complexe vraagstukken en met integrale oplossingen te komen. Bij de aanpak van maatschappelijke uitdagingen is deze integraliteit onmisbaar om interventies te ontwikkelen die kennis uit de mens- en maatschappijwetenschappen met kennis en mogelijkheden uit de wereld van de technologie met elkaar te verbinden.

  • Breed gedragen innovaties aansturen

    De creatieve professional is toegerust om zowel systemische als kleinschaliger innovatieprocessen te regisseren. Door samenwerking, pragmatisme en daadkracht komt zij tot vraaggedreven, breed gedragen innovaties, en heeft daarbij de mindset en het vermogen om interventies ook daadwerkelijk te realiseren. Ze draagt hiermee bij aan het richten, versnellen en managen van vernieuwing en daarmee aan efficiënter investeren.

  • Creativiteit methodologisch inzetten

    De creatieve professional gebruikt creativiteit als middel om waarde te creëren. Zij heeft het vermogen om haar manier van denken aan te passen aan de context: ze kan switchen tussen divergent en convergent denken, tussen analyse en synthese, tussen intuïtie en ratio, tussen empathie en strategie. De methoden die de creatieve professional daarvoor inzet zijn een belangrijk onderdeel van haar kennisbasis (zie ) en bieden houvast in het complexe ontwerpproces.

Het project FoodforCare bereikte impact door bij de mens (patiënt) en zijn behoefte te beginnen.
De case Reframing Youth Care beschrijft het proces van visieontwikkeling.
De case Smart Energy Cities laat mooi zien hoe een integrale aanpak tot meerwaarde kan leiden.
De case Sweetie laat zien hoe de creatieve mindset leidt tot vooruitgang.
hoofdstuk 3
In de case van de VvE Zonnecoach is creativiteit methodologisch ingezet.