KIA 2020-2023
Versie januari 2020Eerdere versiesGa naar CLICKNL
  • Voorwoord
  • Samenvatting
  • Inleiding
  • Deel 1 - De creatieve industrie: kennis en kunde
    • 1. Innovatieve en inclusieve samenleving
    • 2. Mens, maatschappij en betekenisgeving
      • 2.1 Meerwaarde door ontwerpen: kenmerkende aanpak
      • 2.2 Valorisatie en marktcreatie
    • 3. Karakter en kennisbasis van de creatieve industrie
      • 3.1 Disciplines in de creatieve industrie
      • 3.2 Key Enabling Methodologies
      • 3.3 Kennisdomeinen
      • 3.4 Onderzoek in de creatieve industrie
  • Deel 2 - De creatieve industrie en missies
    • 4. Aanpakken van maatschappelijke uitdagingen
      • 4.1 Methoden voor de aanpak van maatschappelijke uitdagingen
        • 4.1.1 Acht KEM-categorieën
      • 4.2 Vier missiethema’s
        • 4.2.1 Energietransitie en duurzaamheid
        • 4.2.2 Landbouw, water en voedsel
        • 4.2.3 Gezondheid en zorg
        • 4.2.4 Veiligheid
      • 4.3 Maatschappelijk Verdienvermogen
    • 5. Kennisontwikkeling voor langetermijnoplossingen
  • DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
    • 6. Aanleiding voor behoefte aan kennisontwikkeling
      • 6.1 Drie roadmaps
      • 6.2 Totstandkoming van de roadmaps
    • 7. Roadmap Design for Change
      • 7.1 Inleiding
      • 7.2 Uitdaging
      • 7.3 Probleemgebieden Design for Change
        • 7.3.1 Enabling Transitions
          • 7.3.1.1 Systemisch denken en doen
          • 7.3.1.2 Communicatie en draagvlak
          • 7.3.1.3 Monitoring en terugkoppeling
          • 7.3.1.4 Reducing Resistance
          • 7.3.1.5 Iteratieve verandering / permanent beta
        • 7.3.2 Enabling Behavioural Change
          • 7.3.2.1 Gedragsverandering van de mens
          • 7.3.2.2 Modelleren om systeemgedrag te voorspellen
          • 7.3.2.3 Interdisciplinaire samenwerkingen en procesmanagement
        • 7.3.3 Enabling Adaptation
          • 7.3.3.1 Slimme mens – slimme systeemrelaties
          • 7.3.3.2 Systeem-feedback
          • 7.3.3.3 Instrumentatie
          • 7.3.3.4 Ontwerpen van adaptieve systemen
        • 7.4 Referenties
    • 8. Roadmap The Humane Touch
      • 8.1 Inleiding
      • 8.2 Uitdaging
      • 8.3 Probleemgebieden The Humane Touch
        • 8.3.1 De grens van de mens
        • 8.3.2 De data-mens
        • 8.3.3 De betekenisgevende mens
        • 8.3.4 De daadkrachtige mens
    • 9. Roadmap Value Creation
      • 9.1 Inleiding
      • 9.2 Uitdaging
        • 9.2.1 Microniveau
        • 9.2.2 Mesoniveau
        • 9.2.3 Macroniveau
      • 9.3 Probleemgebieden Value Creation
        • 9.3.1 Nieuwe ontwerpcompetenties
          • 9.3.1.1 Nieuwe ontwerpcompetenties op microniveau
          • 9.3.1.2 Nieuwe ontwerpcompetenties op mesoniveau
          • 9.3.1.3 Nieuwe ontwerpcompetenties op macroniveau
        • 9.3.2 Businessmodellen
          • 9.3.2.1 Businessmodellen op microniveau
          • 9.3.2.2 Businessmodellen op mesoniveau
          • 9.3.2.3 Businessmodellen op macroniveau
        • 9.3.3 Evidence-based impact
          • 9.3.3.1 Evidence-based impact op microniveau
          • 9.3.3.2 Evidence-based impact op mesoniveau
          • 9.3.3.3 Evidence-based impact op macroniveau
        • 9.3.4 Art and Exploration
  • Deel 4 - Cases
    • 10. Cases
  • Notities
    • Colofon
    • Release notes
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

Export as PDF
  1. DEEL 3 - ROADMAPS NAAR KENNIS VOOR DE TOEKOMST
  2. 9. Roadmap Value Creation
  3. 9.2 Uitdaging

9.2.3 Macroniveau

Het macroniveau beschrijft de nationale en mogelijk ook internationale schaal waarop de creatieve industrie een rol speelt.

  • De creatieve industrie groeit bovengemiddeld en levert daarmee een significant aandeel in de totale toegevoegde waarde en de werkgelegenheid. Nederland is erg sterk op het gebied van ontwerp en Nederlands ontwerp is een belangrijk exportproduct geworden.

  • De creatieve industrie draagt bij aan de innovatiecapaciteit van bedrijfsleven, organisaties en (semi)overheden en versterkt daarmee de concurrentiepositie en/of effectiviteit van deze organisaties. Een mooi voorbeeld is de wijze waarop game-ontwerp succesvol wordt toegepast in de gezondheidszorg, wat op termijn leidt tot effectievere en zelfs efficiëntere zorg.

  • De creatieve industrie is cruciaal voor betekenisgeving, debat en de ontwikkeling van identiteit en cultuur en wordt daarom deels ook met publieke middelen ondersteund. Dat geldt bijvoorbeeld voor de mediasector, de kunsten en het cultureel erfgoed.

  • De creatieve industrie is een belangrijke drager van identiteit, prestige, reputatie en levensstijl. Die zijn continu in ontwikkeling, zowel esthetisch als politiek. De creatieve industrie richt met haar (speculatieve) ontwerpen voor een belangrijk deel de arena in voor de democratie en is een invloedrijke kracht voor de invulling van het politieke systeem en debat van de toekomst.

  • Autonome creativiteit, bijvoorbeeld binnen de kunsten en het artistiek-technologisch onderzoek van de medialabs, is een belangrijke aanjager voor zowel debat en maatschappelijke vernieuwing, als voor de meer toegepaste domeinen binnen de creatieve industrie.

  • Met de opkomst van sociale media en de toepassing van kunstmatige intelligentie in creatieve diensten bevindt de creatieve industrie zich in het centrum van een cultureel-technologische revolutie. De waarde van de creatieve industrie beperkt zich daarin niet tot haar rol in het ontwerpen van nieuwe diensten, maar bewijst zich ook in reflectieve en ethische zin. De creatieve industrie neemt een belangrijk rol in het nadenken over het belang van betekenisvolle (toekomst)visies en beelden en de concrete ontwikkeling en vormgeving daarvan. Als tegenhanger van mondiaal opererende tech-platforms, vooral afkomstig uit de Verenigde Staten of China, worden platforms ontwikkeld die op andere waarden gestoeld zijn dan louter commerciële waarde. Vanuit Nederland zijn er meerdere beloftevolle initiatieven ontplooid in het domein van de media zoals De Correspondent en Blendle. Ook binnen de Nederlandse publieke omroep worden alternatieven ontwikkeld. Soortgelijke initiatieven en innovatieve projecten komen tot stand rondom privacy en security. De creatieve industrie bewijst ook daarin haar kracht en mogelijkheden om maatschappelijke en culturele waarde te ontwikkelen.

"De creatieve industrie is een dynamische en genetwerkte sector waarin producten en diensten het resultaat zijn van co-creatie tussen consumenten, creatieve individuen en bedrijven."

Previous9.2.2 MesoniveauNext9.3 Probleemgebieden Value Creation

Last updated 5 years ago

Was this helpful?